Od 1 października 2017 r. wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Poza ukończeniem powszechnego wieku emerytalnego, osoba starająca się o świadczenie emerytalne powinna mieć opłacone składki z tytułu ubezpieczenia społecznego lub ubezpieczenia emerytalnego i rentowego, przynajmniej za 1 dzień, np. jako pracownik czy też osoba prowadząca działalność pozarolniczą. Emerytura zostanie przyznana od miesiąca, w którym składa się wniosek.
Emerytura przyznawana z urzędu
Emeryturę przyznawaną z urzędu można dostać w dwóch przypadkach:
osoby pobierają rentę z tytułu niezdolności do pracy (w tym również rentę przyznaną w drodze wyjątku przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych),
osoby osiągnęły powszechny wiek emerytalny (od 1 października 2017 r. jest to 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn).
Emerytura z urzędu przyznawana jest od dnia osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego.
Emerytura przyznawana po innym świadczeniu
Emerytura ta przyznawana jest po następujących świadczeniach:
świadczenia (zasiłku) przedemerytalnego,
emerytury pomostowej,
nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.
Wcześniejsza emerytura? Jakie warunki należy spełnić?
Zgodnie z przepisami prawa, aby uzyskać prawo do wcześniejszej emerytury należe spełnić następujące warnuki:
osiągnąć wiek emerytalny – jest on różny w zależności od płci oraz rodzaju pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze,
20 lat (kobieta) lub 25 lat (mężczyzna) stażu;
wymagany staż pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze – jest on różny w zależności od rodzaju pracy;
osoba ubiegająca się o wcześniejszą emeryturę nie jest członkiem otwartego funduszu emerytalnego (OFE).