Kancelaria Adwokacka Cejrowski
Kancelaria Adwokacka TCZEW
ul. Słowackiego nr 5/3
Kancelaria Adwokacka GDAŃSK
ul. Latarniana nr 1
Kancelaria Adwokacka STAROGARD GDAŃSKI
ul. Wodna nr 8
Copyright © 2024 Kancelaria Adwokacka Cejrowski – Adwokat Tczew | Instagram
Porady prawne
Pozostałe wpisy
Rękojmia jest ustawową odpowiedzialnością sprzedawcy za wady fizyczne, a także prawne sprzedanego towaru. Stanowi ona tuż obok gwarancji – możliwość reklamowania niezgodnego z umową produktu. Rękojmię za wady regulują przepisy kodeksu cywilnego. O czym każdy konsument powinien wiedzieć?
Zgodnie z art. 556 kodeksu cywilnego sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną. Na czym polega wada fizyczna? Otóż ustawodawca ma na myśli niezgodność rzeczy z umową. Do takich niezgodności zaliczyć należy sytuację, gdy:
Wada prawna z kolei może polegać na tym, że zakupiony towar może być własnością osoby trzeciej, czyli np. pochodzić z kradzieży. Innym przykładem takiej wady jest obciążenie prawem osoby trzeciej, której przysługuje prawo pierwokupu. Kolejnym przykładem, którym możemy się posłużyć, są ograniczenia w korzystaniu, lub rozporządzaniu rzeczą w wyniku decyzji lub rozporządzenia odpowiedniego organu. Mowa chociażby o zabezpieczeniu rzeczy w postępowaniu karnym, jako dowód w sprawie.
Zgodnie z art. 559 kodeksu cywilnego sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili.
Sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za sprzedany towar, jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od momentu jego wydania (wyjątek dotyczy nieruchomości, w przypadku których okres odpowiedzialności to 5 lat). Terminu tego nie można skrócić, z wyjątkiem towarów używanych, przy których sprzedawca może ograniczyć okres swojej odpowiedzialności maksymalnie do roku. Przez rok trwania odpowiedzialności sprzedawcy istnieje domniemanie, że stwierdzona wada lub jej przyczyna istniała już w momencie sprzedaży.
Jeśli nabyliśmy rzecz, która ma wadę, a którą sprzedawca przed nami zataił, a my nie mogliśmy wiedzieć o jej istnieniu, możemy żądać wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Na sprzedawcy ciąży obowiązek wymiany wadliwej rzeczy lub usunięcia wady w możliwie rozsądnym czasie, czyli takim, który nie rodzi nadmiernych niedogodności dla kupującego.
Jednak zgodnie z art. 561 §3: „Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.”