Kancelaria Adwokacka Cejrowski
Kancelaria Adwokacka TCZEW
ul. Słowackiego nr 5/3
Kancelaria Adwokacka GDAŃSK
ul. Latarniana nr 1
Kancelaria Adwokacka STAROGARD GDAŃSKI
ul. Wodna nr 8
Copyright © 2024 Kancelaria Adwokacka Cejrowski – Adwokat Tczew | Instagram
Porady prawne
Pozostałe wpisy
Instytucja warunkowego przedterminowego zwolnienia odgrywa istotną rolę w polityce karnej każdego państwa demokratycznego, stanowiąc punkt styku pomiędzy funkcją represyjną a resocjalizacyjną kary pozbawienia wolności. Jej celem jest umożliwienie osobom skazanym na długoterminową izolację stopniowego powrotu do życia w społeczeństwie pod warunkiem, że spełniają określone wymogi formalne i materialne. Zasady udzielania takiego zwolnienia określają art. 77 i 78 Kodeksu karnego, które tworzą spójną, ale wielowarstwową strukturę regulacyjną.
Zgodnie z art. 77 § 1 k.k., decyzja o udzieleniu warunkowego zwolnienia jest uzależniona od tego, czy wobec skazanego istnieje pozytywna prognoza kryminologiczna. Nie jest to pojęcie czysto teoretyczne – przeciwnie, musi ono zostać osadzone w konkretnych okolicznościach sprawy. Sąd penitencjarny, rozpoznając wniosek o zwolnienie, bierze pod uwagę m.in.:
Ta analiza prowadzi do ustalenia, czy istnieje realna i uzasadniona nadzieja, że skazany będzie po zwolnieniu przestrzegał porządku prawnego, w szczególności nie popełni ponownie przestępstwa. Jeżeli prognoza ta jest negatywna – sąd, niezależnie od spełnienia przesłanek formalnych, ma obowiązek odmówić zwolnienia.
Dopiero po spełnieniu przesłanki pozytywnej prognozy, sąd może przejść do oceny warunków formalnych. W art. 78 k.k. wskazano minimalne okresy, jakie muszą zostać odbyte przez skazanego, zanim będzie on w ogóle mógł się ubiegać o przedterminowe zwolnienie. Okresy te kształtują się następująco:
W orzecznictwie, m.in. w postanowieniu Sądu Najwyższego z 12 października 2021 r., sygn. akt IV KK 378/21, podkreślono, że czas ten liczony jest w sposób ścisły, a jakiekolwiek próby jego skrócenia (np. przez zaliczenia okresu tymczasowego aresztowania czy przerwy w odbywaniu kary) muszą mieć wyraźne podstawy prawne.
Ustawodawca przewidział również sytuacje, w których sąd już w wyroku skazującym może zaostrzyć warunki formalne ubiegania się o zwolnienie. Art. 77 § 2 k.k. pozwala na takie zaostrzenie w „szczególnie uzasadnionych przypadkach”. Przesłanka ta nie została zdefiniowana, jednak w praktyce oznacza konieczność zaistnienia wyjątkowych okoliczności, takich jak:
W takich przypadkach sąd może np. wskazać, że warunkowe zwolnienie będzie możliwe dopiero po odbyciu ¾ kary – nawet jeśli skazany formalnie nie jest recydywistą.
W art. 77 § 3 i § 4 k.k. wprowadzono możliwość całkowitego zakazu stosowania warunkowego przedterminowego zwolnienia. Choć jest to wyjątek, sądy mogą się na niego powołać, jeżeli:
Zastosowanie takiego zakazu nie jest jednak obligatoryjne – sąd musi każdorazowo ocenić, czy sprawca rzeczywiście nie rokuje jakiejkolwiek poprawy, i czy jego pozostawanie na wolności będzie stanowić realne zagrożenie.
Komentatorze podkreślają, że z literalnej treści art. 78 k.k. nie wynika wymóg, aby skazany w chwili rozpoznania wniosku znajdował się fizycznie w zakładzie karnym. W praktyce oznacza to, że jeżeli skazany odbywał karę przez wymagany okres, ale aktualnie np. przebywa na przerwie w odbywaniu kary – to i tak jego wniosek powinien zostać rozpoznany. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w postanowieniu Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 20 grudnia 2016 r., sygn. akt II AKzw 2284/16.
Warunkowe przedterminowe zwolnienie stanowi wyważoną instytucję – z jednej strony pozwala na skrócenie izolacji sprawcy, który pozytywnie rokuje na przyszłość, z drugiej – zabezpiecza społeczeństwo przed osobami stwarzającymi realne zagrożenie. Regulacje art. 77 i 78 k.k. tworzą ramy do indywidualizacji odpowiedzialności karnej i powinny byćstosowane z rozwagą, ale i z otwartością na zasadę celowości kary oraz ideę resocjalizacji.