Dyrektywa Omnibus, czyli zmiany dotyczące praw konsumenta. Zgodnie z przepisem art. 7 Dyrektywy państwa członkowskie Unii Europejskiej mają obowiązek przyjąć i opublikować przepisy konieczne do wykonania tej dyrektywy w terminie do dnia 28 listopada bieżącego roku, a także zastosować je od 28 maja 2022 r. Czego konkretnie ona dotyczy?
Dyrektywa Omnibus – rewolucja w ochronie praw konsumenta
Przyjęcie i zastosowanie tej dyrektywy ma na celu wyeliminowanie nieprawidłowości podczas wyprzedaży. Owa dyrektywa będzie miała wpływ na zmiany w ustawie o prawach konsumenta, ustawie przeciw nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, a także ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług. Wynika z tego, że wpłynie na wszystkie obszary z zakresu ochrony praw konsumenta.
Zwraca się tu szczególną uwagę na kwestie związane z wyprzedażami. Po wdrożeniu dyrektywy w przypadku obniżek cen towarów lub usług – sklepy (internetowe i tradycyjne) będą podlegać obowiązkowi podawania informacji o najniższej cenie (tego towaru lub usługi) w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeśli obniżka będzie dotyczyła produktu, który w sprzedaży jest krócej niż 30 dni, poza informacją o obniżce ceny, będzie trzeba umieścić także wiadomość odnośnie najniższej ceny tego produktu, obowiązującej od dnia jego oferowania do sprzedaży, aż do dnia wprowadzenia obniżki.
Powyższe regulacje mają na celu wyeliminowanie nieuczciwych praktyk sprzedawców, którzy fałszują promocje. Konkretnie chodzi o sztuczne zawyżanie przez nich cen produktów lub usług przed wyprzedażą. Niedostosowanie się do nowych przepisów skutkować będzie dotkliwymi sankcjami finansowymi.
Nowe przepisy (nie wiążące się z dyrektywą Omnibus) mają regulować także kwestie związane z zakazem zawierania umów o świadczeniu usług finansowych podczas pokazów i wycieczek. Mowa o sprzedaży usług finansowych poza lokalem sprzedawcy, zawieranych podczas spotkań dla konsumentów, organizowanych w celach promocyjnych. Umowa taka będzie nieważna z mocy prawa.