Praca zdalna wykonywana jest poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Ustalenie takiej formy umowy może nastąpić zarówno przy zawieraniu umowy z pracownikiem, jak również w jej trakcie. Czy prawo dopuszcza możliwość kontroli pracy zdalnej?
Kontrola pracy zdalnej
Nowelizacja kodeksu pracy przewiduje możliwość kontroli pracy zdalnej przez szefa w miejscu jej wykonywania. Należy jednak pamiętać, że nie może on przy tym naruszać prywatności pracownika oraz innych osób ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych pracownika.
Zgodnie z projektowanym przepisem art. 6728 § 8 kodeksu pracy, to pracownik odpowiada za właściwą organizację stanowiska pracy zdalnej.
Niewątpliwie praca w trybie zdalnym jest w pewnym sensie trudniejsza do skontrolowania przez przełożonego. Dużą rolę może tu odgrywać kontrola czasu pracy pracownika, a więc weryfikacja godzin rozpoczynania i kończenia przez niego pracy. Inaczej niż w stacjonarnym trybie, pracodawca nie jest w stanie zweryfikować obecności poprzez, chociażby wpisanie się na listę. W związku z powyższym, w większości firm opracowywane są zasady, w jaki sposób można odznaczać obecność pracownika. Najczęściej używane w tym celu są systemy informatyczne lub bardziej tradycyjne przesłanie wiadomości e-mail, sms, czy za pomocą innego komunikatora.
Pracodawca kontroluje nie tylko czas pracy, ale również jej efekty. W tym celu stosuje się prowadzenie ewidencji wykonanych czynności wraz z datą i czasem wykonania.
Jeśli istnieje przesłanka dotycząca zapewnienia organizacji czasu pracy umożliwiającej pełne jego wykorzystanie oraz właściwe użytkowanie udostępnionych narzędzi pracy, wówczas może mieć miejsce monitoring poczty elektronicznej pracownika.